torsdag 7 maj 2015

Fodrade, handsydda gardinlängder.

 Äntligen har jag kommit till skott med att sy fodrade gardiner till sovrummet. Dessa ska gå att dra för lätt som en plätt till natten. Har haft tankar om detta länge, köpte tyg för över ett år sedan och hittade heltäckande foder på nätet för några månader sedan. Haft lång ställtid eftersom jag aldrig har gjort det förut och väldigt osäker på hur jag skulle gå tillväga.
Gardintyget är från Romo och ser ut som råsiden, är tunt som silkespapper.
 Ett vitt, heltäckande och smidigt foder.
 Enligt en gammal bok om gardinsömnad som jag har i min ägo måste längderna handsys för att få ett vackert fall osv. Det var bara att dra ett djupt andetag, kavla upp ärmarna, spotta i nävarna och sätta igång:)) Gardintyget fållades i nederkant och sidorna.
 Fodret förankrades med tre lodräta sömmar där jag fångade upp ett par trådar i varje lager 
 med en gles söm.
 Här är resultatet.
 Veckbandet nålades och hör och häpna
 syddes fast med maskin:))
 Ett par bilder på resultatet, jättefint fall på längderna utan ansträngning, superlätta att dra ihop på kvällen. Tyckte kanske att det blev lite tråkigt i sovrummet eftersom jag har haft ett par Josef Frank gardiner hängande där tidigare ( de som ligger på sängen )

Lite fint blev det också med de lodräta stygnen i sömmarna när dagsljuset kommer!
Jag är supernöjd med resultatet!!!

1 kommentar:

  1. Precis så ska det se ut!
    Jag har ett liknande projekt som ligger och mognar. Vad är det för bok du nämner? Skulle behöva lite sömnadsguidning själv.

    SvaraRadera